Festiwal Dwa Teatry

Barwy uczuć


Alfred de Musset i Francois de La Rochefoucald
BARWY UCZUĆ

Na podstawie tekstów: A. de Musset, „Kaprys”, A. de Musset, „Drzwi muszą być albo otwarte, albo zamknięte” oraz Francois de La Rochefoucald, „Maksymy i rozważania moralne”
Przekład: Jerzy Lisowski, Tadeusz Boy-Żeleński
Adaptacja i reżyseria: Przemysław Stippa
Realizacja telewizyjna: Józef Kowalewski
Scenografia i kostiumy: Aleksandra Reda
Muzyka: Tomasz Sroczyński
Czas: 70’
Premiera TVP1 13.03.2023

Obsada: Aleksandra Justa (M), Robert T. Majewski (H), Anna Zachciał (Matylda), Marcin Korcz (Henryk), Anna Szymańczyk (Pani de Lery), Mirosław Konarowski (Służący).

Przedstawienie rozgrywa się w trzech planach, które tworzą spójną opowieść o rodzącym się i rozwijającym miłosnym uczuciu między dwojgiem ludzi. Bohaterowie wykorzystują kanony sztuki uwodzenia, poszukując sposobu, który pozwoliłby ich relacji rozkwitnąć i zamienić język zalotów na język miłości. Każda z historii została osadzona w innym czasie, a tym samym pokazuje uniwersalizm potęgi uczuć i powtarzalność sposobów zdobywania ukochanej osoby.

Spektakl został zainspirowany przez przedstawienie Teatru Telewizji z 1960 roku („Barwy uczuć”, reż. I. Sobierajska), którego scenariusz i zapis telewizyjny nie zachowały się. Premiera w formule teatru „na żywo” to nawiązanie do przeszłości telewizyjnej sceny, służące podkreśleniu poetyckości spektaklu i pokazaniu kunsztu młodego pokolenia aktorów.

– Moja adaptacja zachowa poetyckie walory XIX-wiecznych dramatów Alfreda de Musseta i maksym nieco zapomnianego XVII-wiecznego autora – Francois de La Rochefoucald. Będzie to kolaż tekstów i zabawa konwencją teatru w teatrze na dwie pary i dwie wyraziste role drugoplanowe. Jestem przekonany, że może powstać lekki, zabawny spektakl opowiadający o tym, że miłość jest wiecznie młoda, bo wyraża się w starych formach – mówił Przemysław Stippa.

PRZEMYSŁAW STIPP – aktor teatralny, telewizyjny, filmowy i dubbingowy, reżyser. W 2004 roku ukończył Akademię Teatralną w Warszawie. Debiutował w 2003 roku rolą Prousta w spektaklu „Czas odnaleziony” (M. Proust, reż. A. Domalik, Teatr Scena Prezentacje). Od 2004 roku jest aktorem Teatru Narodowego, w których stworzył wiele barwnych ról, pracując z uznanymi reżyserami, m.in. Janem Englertem, Maciejem Prusem, Arturem Tyszkiewiczem, Jacques’em Lassallem, Mają Kleczewską.

Ważnym miejscem w jego dorobku artystycznym jest również Teatr Telewizji, w którym od 2017 roku wykreował interesujące role, m.in. Hamleta w przedstawieniu wyreżyserowanym przez Michała Kotańskiego w 2019 roku. Jako reżyser w Teatrze Telewizji debiutował spektaklem „Matka odchodzi” (według tekstu T. Różewicza) w 2022 roku.