Festiwal Dwa Teatry

Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim


Mikołaj z Wilkowiecka
HISTORYJA O CHWALEBNYM ZMARTWYCHWSTANIU PAŃSKIM

Reżyseria: Jarosław Gajewski
Reżyseria telewizyjna: Redbad Klynstra-Komarnicki
Dramaturgia: Patryk Kencki
Scenografia: Marek Chowaniec
Kostiumy: Anna Adamek
Kompozycje i opracowania muzyczne: Maria Pomianowska
Realizacja muzyki: Karolina Szewczykowska, Agnieszka Szwajgier, Wojciech Lubertowicz
Ruch sceniczny i współpraca reżyserska: Katarzyna Anna Małachowska
Montaż: Zbigniew Gustaw

Czas: 73’ Premiera TVP Kultura 11.04.2023

Obsada: Wojciech Rusin (Jezus), Tomasz Bielawiec (Pilaks, Jadam, Anjoł, Apostoł), Jolanta Deszcz-Pudzianowska (Maryja, Apostoł), Paweł Ferens (Faryzeusz, Lucyfer, Apostoł), Kamila Janik (Prokulus, Lucyfer, Anjoł, Apostoł), Beata Passini (Joanna, Archanioł Michał), Jowita Stępniak (Maria Magdalena, Łotr, Apostoł), Marek Szkoda( Piłat, aptekarz Ruben, Noe, Anjoł, Apostoł) Magdalena Zabel (Filemon, Ozeasz, Anjoł, Apostoł), Anna Maria Dąbrowska (Maryja Jacobi, Abel), Mariusz Gołaj (Annasz, Abraham, Apostoł Piotr), Joanna Holcgreber-Gołaj (Maria Salome, Jan Baptysta), Marcin Jan Mrowca (Kajfasz, Cerberus, Apostoł), Jan Żórawski (Teoron, Cerberus, Apostoł).

Premiera teatralna: 7.04.2022, kooprodukcja Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie i Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”

„Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” to misterium rezurekcyjne, którego treść oparta została na Ewangelii. Z tematem Zmartwychwstania łączy ono codzienność bohaterów dramatu, którymi obok postaci biblijnych są kupcy czy pasterze. W interpretacji Jarosława Gajewskiego i Redbada Klynstry-Komarnickiego w spektaklu zderzają się ze sobą różne światy: sfera sacrum i profanum, codzienność z religijnością, to, co współczesne, z tym, co dawne. To też wyjątkowe spotkanie aktorów teatru repertuarowego z Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie z aktorami Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.

„W »Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim« odnaleźć można cały ogrom problemów niezwykle płodnych teatralnie. Język tego utworu jest językiem naszych korzeni. Kiedy wsłuchamy się w jego wibracje, zyskamy wiedzę, którą trudno jest zwerbalizować. Po to też mamy teatr, by dotykać tych problemów, z którymi sobie nie radzimy a takim tematem jest tajemnica naszych śmierci, Zmartwychwstania, takim tematem są tajemnice wiary chrześcijańskiej, które zrodziły kulturę Europy” – Jarosław Gajewski.

JAROSŁAW GAJEWSKI – aktor, pedagog, reżyser. Absolwent wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, członek zespołów artystycznych warszawskich teatrów: Polskiego (pod dyr. K. Dejmka 1984–1987), Dramatycznego (pod dyr. Z. Zapasiewicza, M. Prusa i P. Cieślaka 1987–2003), Narodowego (pod dyr. J. Englerta 2003–2010 i od 2016). W roku 2010 pełnił obowiązki Dyrektora Teatru Polskiego, a latach 2011–2016 Dyrektora Artystycznego – Zastępcy Dyrektora Naczelnego Teatru Polskiego. Związany z Teatrem Telewizji od 1985 roku. Zagrał w ponad 50 przedstawieniach, m.in. w reżyserii Sławomira Różewicza, Jana Englerta czy Laco Adamika. Jarosław Gajewski współpracuje też z Teatrem Polskiego Radia. Wykładowca PWST/AT w Warszawie (1988 – asystent, 1994 – adiunkt, 2003 profesor nadzwyczajny, 2012– profesor zwyczajny). W latach 1993–1999 oraz 2002–2008 prorektor. W latach 1999–2008 pełnomocnik rektora ds. Teatru Collegium Nobilium (zespołu scen AT). Twórca i kierownik artystyczny Pracowni Staropolskiej (tu wyreżyserował m.in. „Żywot Józefa” Mikołaja Reja – 2018). Kurator Festiwalu Kolekcje Sztuki Staropolskiej – Lublin 2021. Od roku 2019 Prezes Polskiej Kompanii Teatralnej oraz od prezesem Fundacji Teatr Klasyki Polskiej.

REDBAD KLYNSTRA-KOMARNICKI – aktor teatralny i filmowy, reżyser, dyrektor Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Grał w spektaklach Jerzego Grzegorzewskiego, Krzysztofa Warlikowskiego czy Zbigniewa Brzozy. Reżyserował m.in. na deskach Teatru Współczesnego we Wrocławiu („Gry” E. Mazaya), Teatru Rozmaitości w Warszawie („Benvolio i Rozalia” W. Shakespeare’a) czy Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie („Tragedia Makbeta” W. Shakespeare’a). Redbad Klynstra od roku 1994 związany jest z Teatrem Telewizji. Można było go zobaczyć m.in. w „Beztlenowcach” I. Villqista w reż. Ł. Barczyka oraz „Sile komicznej” A. Ayckbourna w reżyserii J. Majewskiego. Na Festiwalu „Dwa Teatry” otrzymał w 2002 roku wyróżnienie aktorskie za rolę Maga w spektaklu „Beztlenowce”, a w roku 2011 przy okazji Grand Prix dla widowiska „Kontrym” M. Pruchniewskiego w reż. M. Fischera otrzymał nagrodę za rolę Józefa Światły. W Teatrze Telewizji wyreżyserował „Rio” M. Kochana oraz „Zemstę” A. Fredry.