Festiwal Dwa Teatry

Zegarek


Jerzy Szaniawski
ZEGAREK

Scenariusz telewizyjny i reżyseria: Agnieszka Lipiec-Wróblewska
Realizacja telewizyjna: Wojciech Suleżycki, Tomasz Smyk
Scenografia i kostiumy: Mirosław Kaczmarek
Opracowanie muzyczne: Jan Miklaszewski
Czas: 55’
Premiera w TVP1 – 23.10.2023 r. (na żywo)

Obsada: Krzysztof Stroiński (Zegarmistrz), Piotr Żurawski (Jan), Karolina Gruszka (Pani), Philippe Tłokiński (Mecenas).

„Zegarek” Jerzego Szaniawskiego powstał w 1935 r. jako słuchowisko radiowe. W 1955 r. pojawił się po raz pierwszy na scenie Teatru Telewizji (reż. J. Słotwiński), a po raz kolejny w 1961 r. (reż. J. Antczak).

To wzruszająca opowieść o relacji Zegarmistrza oraz jego ucznia. Podczas nieobecności Zegarmistrza z zakładu ginie cenny zegarek. Młody Jan zostaje oskarżony o kradzież i wydalony z pracy. Sprawa skradzionego zegarka wyjaśnia się po latach. W przebiegu akcji na pierwszy plan wysuwa się problematyka moralna.

We współczesnej interpretacji tego dramatu oprócz warstwy psychologicznej istotna będzie opowieść o czasie i jego ruchu.

„Wykraczając poza realistyczną interpretację (ale zachowując psychologię postaci i przekaz etyczny), wprowadzamy wymiar metafizyczny, docieramy do nowych sensów i poziomów interpretacyjnych, które w moim odczuciu zarówno są bliskie autorowi, jak i zainteresują współczesną widownię” – Agnieszka Lipiec-Wróblewska.

Agnieszka Lipiec-Wróblewska – scenarzystka, reżyserka teatralna, telewizyjna i radiowa. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze (1991) i Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Jako reżyserka teatralna zadebiutowała spektaklem „Bilard petersburski” wg F. Dostojewskiego w warszawskim Teatrze Studio (1997). Od kilku lat reżyseruje w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, a także w Teatrze Polskim w Warszawie.

W Teatrze Telewizji debiutowała spektaklem „Moje pierwsze honorarium” na podstawie I. Babla (1995). Dla telewizyjnego teatru przygotowała do tej pory szesnaście inscenizacji, m.in. „Mistrza” wg K. Rutkowskiego (1997), „Portret wenecki” wg G. Herlinga-Grudzińskiego (1998), „Numery” O. Tokarczuk (2000), „Kryptonim Gracz” (2007), „Gry operacyjne” (2009) – na podstawie własnych scenariuszy. W roku 2017 otrzymała Grand Prix XVII Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2017” oraz Nagrodę im. S. Treugutta za reżyserię telewizyjnego przedstawienia „Posprzątane” S. Ruhl.