Festiwal Dwa Teatry

Podstolina


PODSTOLINA
na podstawie „ZEMSTY” Aleksandra Fredry

Scenariusz telewizyjny i reżyseria: Mariusz Malec
Realizacja telewizyjna: Marek Bik
Scenografia: Daria Dwornik, Aleksandra Żurawska
Kostiumy: Ewa Krauze
Muzyka: Paweł Paprocki
Czas: 65’
Premiera w TVP1 – 18.12.2023 r. (na żywo)

Obsada: Wiktoria Gorodeckaja (Podstolina), Jarosław Gajewski (Cześnik Raptusiewcz), Małgorzata Mikołajczak (Klara), Andrzej Mastalerz (Rejent Milczek), Paweł Paprocki, (Wacław), Krzysztof Szczepaniak (Papkin).

„Podstolina” na podstawie fragmentów „Zemsty” Aleksandra Fredry to nowoczesny w formie spektakl Mariusza Malca, w którym na plan pierwszy wysuwa się postać atrakcyjnej wdowy Podstoliny. Główna bohaterka już trzykrotnie zostawała wdową. Teraz pragnie ponownie ułożyć sobie życie u boku statecznego, majętnego mężczyzny, którym zdaje się być Cześnik Raptusiewicz. Jednak w momencie, gdy na jej drodze staje miłość sprzed lat, nie waha się pójść za głosem serca, otrzymując nieoczekiwane wsparcie od ojca wybranka – Rejenta Milczka. Podstolina nie jest naiwna, wie, że czas działa na jej niekorzyść, a serce Wacława zajęte jest już przez młodziutką Klarę. Wie również, że majątek, którym dysponuje, przejdzie na Klarę, gdy tylko ta wyjdzie za mąż. Dlatego za wszelką cenę stara się wykorzystać wszystkie atuty, by zabezpieczyć swoją przyszłość.

Mariusz Malec – reżyser filmów dokumentalnych i spektakli telewizyjnych oraz radiowych. Absolwent Wydziału Filozofii KUL oraz podyplomowych studiów reżyserii filmowo-telewizyjnej na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Debiutował dokumentami poświęconymi biografiom artystów: „Gancwol fotograf” (o fotografie Adolfie Ganiewskim, rok 1993), „Droga” (o malarzu Marianie Czapli, 1993), „Boski fotograf” (o Gaudim, 1993). W 1998 r. wyreżyserował film pt. „Stworzyć wiatr” – poświęcony krakowskiemu fotografikowi Stanisławowi Makowskiemu, a w 2000 r. zrealizował „Wiecznego wędrowca” – obraz dedykowany choreografowi Borisowi Ejfmanowi. Laureat m.in. Grand Prix Tampere International Film Festiwal w Finlandii i Nagrody Światła na festiwalu DokumentART w Niemczech. W Teatrze Telewizji zadebiutował w 1994 r. „Przerywaną rozmową” T. Różewicza. Dla telewizyjnej sceny wyreżyserował też „Zostawmy to przeznaczeniu” V. Haima (1999), „Pseudonim ANODA” P. Mossakowskiego (2008) i „Zabójczą pewność” M. Lloyda (2014).