Festiwal Dwa Teatry

Pierwsza lepsza


PIERWSZA LEPSZA
na podstawie „PIERWSZEJ LEPSZEJ, CZYLI NAUKI ZBAWIENNEJ” Aleksandra Fredry

Scenariusz telewizyjny i reżyseria: Magdalena Małecka-Wippich
Realizacja telewizyjna: Marek Bik
Scenografia: Maksymilian Mac
Kostiumy: Matylda Kotlińska
Muzyka: Maciej Małecki
Czas: 60’
Premiera w TVP1 – 4.09.2023 r. (na żywo)

Obsada: Mateusz Rusin (Alfred), Zuzanna Saporznikow (Panna Marta/ Julia), Krzysztof Szczepaniak (Zdzisław), Karolina Charkiewicz (Elwira), Irena Melcer (Zosia), Marcin Bubółka (Ogrodnik).

Inscenizacja wykorzystuje kontekst prapremiery sztuki, która miała miejsce 14 maja 1824 r. w Teatrze Narodowym w Warszawie. Spektakl ma charakter świadomej zabawy formalnej, inspirowanej odniesieniem historycznym i estetyką XIX w.

Intryga dotyczy bogatego szlachcica Alfreda, który – nie mogąc zdecydować o dalszych losach związku z Julią – planuje ożenek z „pierwszą lepszą” damą napotkaną w miejskim ogrodzie. Obok bohaterów sztuki nakreślonych ręką Fredry reżyserka wprowadza postać Ogrodnika, który pielęgnuje poetycki ogród wyobraźni Autora i jest jedynym świadkiem wydarzeń. Istotną rolę spełnia wykonywana na żywo autorska muzyka. Towarzyszy ona rozwojowi akcji i wspiera jej dynamikę, a jednocześnie nawiązuje do stylu XIX-wiecznego teatru.

„Ogrodnik jest tak naprawdę poetą, który tworzy swe dzieło. Zaś sam ogród – metaforą sztuki dramatycznej, którą poeta uprawia, opowiadając o tym, co ponadczasowe. Opowiada nam o ludzkiej naturze” – Magdalena Małecka-Wippich.

Magdalena Małecka-Wippich – reżyserka, autorka tekstów, kameralistka. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Podyplomowych Studiów Literackich na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także kierunku reżyseria dramatu w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie (2020 r.). Założycielka kwartetu smyczkowego Polonika (wcześniej Opium String Quartet), który w 2014 r. zdobył statuetkę Fryderyka. Jako pisarka zadebiutowała w roku 2016 książką Nietypowa baba jestem, a jako reżyserka w roku 2018 inscenizacją opery Awantura w Recco (Opera Nova) oraz filmem krótkometrażowym Tadeusz Różewicz. Czytanie książek (TVP Kultura). Wyreżyserowała spektakl telewizyjny Dziób w dziób M. Prześlugi (2019 r.) w ramach cyklu Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych „Teatroteka”, a także napisała i wyreżyserowała przedstawienie dla dzieci pt. Operowy zawrót głowy, uhonorowane główną nagrodą podczas Teatralnych Nagród Muzycznych im. J. Kiepury w 2021 r. Pierwsza lepsza to jej debiut w Teatrze Telewizji.