Festiwal Dwa Teatry

Jurorzy XIX Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej w kategorii spektakli telewizyjnych

WOJCIECH TOMCZYK – dramatopisarz, scenarzysta, producent filmowy i telewizyjny. Absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze PWST w Warszawie (1983) oraz Studium Scenariuszowego PWSFTViT w Łodzi (1986). Autor wielu scenariuszy filmów fabularnych, dokumentalnych, seriali oraz sztuk teatralnych. W teatrze zadebiutował sztuką „Wampir”, za którą otrzymał Grand Prix III Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu (2003) oraz wyróżnienie w X Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2004). Laureat m.in. Nagrody Specjalnej Prezesa Zarządu Telewizji Polskiej S.A. za twórczość scenariopisarską i dramaturgiczną (2006) oraz Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie teatru (2007). W 2018 r. przyznano mu Nagrodę Literacką Skrzydła Dedala. 


Na Festiwalu „Dwa Teatry” w 2007 r. zdobył Grand Prix za sztukę „Norymberga”, a w 2018 r. nagrodę za oryginalny polski tekst dramatyczny za „Marszałka”. W Teatrze Telewizji doczekały się realizacji: „Wampir”, „INKA – 1946”, „Dolina nicości” (wg powieści Bronisława Wildsteina), „Komedia romantyczna”, „Zaręczyny”, „Breakout”, „Marszałek”. Jest również autorem i producentem wykonawczym znanych seriali telewizyjnych, m.in.: „Zaginionej”, „Oficera”, „Oficerów”, „Trzeciego oficera”, „Chichotu losu” oraz „Sprawiedliwych”. Jego dramaty zagościły również w Teatrze Polskiego Radia jako słuchowiska, m.in.: „Norymberga” w reż. M. Englerta (2009), „Fragment większej całości” w reż. J. Zaorskiego (2010) oraz „Wampir” w reż. I. Gorzkowskiego (2015).

ANDRZEJ HALIŃSKI – autor scenografii do ponad sześćdziesięciu filmów fabularnych, seriali telewizyjnych oraz spektakli Teatru Telewizji, pracujący w Polsce, USA, Kanadzie i w wielu innych krajach. Z wykształcenia architekt, w 1972 r. poświęcił się całkowicie projektowaniu dekoracji filmowych. Pracował z największymi polskimi reżyserami, takimi jak Wojciech J. Has, Andrzej Wajda, Jerzy Hoffman, Janusz Majewski czy Janusz Morgenstern. Projektuje i realizuje scenografię przede wszystkim do filmów historycznych (od epoki imperium rzymskiego, poprzez renesans, barok, klasycyzm, eklektyzm, secesję, aż po modernizm), ale i współczesnych. W 1985 r. wyemigrował do USA a w 1990 r. ostatecznie osiedlił się w Kanadzie. Posiadanie podwójnego obywatelstwa, polskiego i kanadyjskiego, pozwala mu na pracę we wszystkich krajach świata. 


Otrzymał wiele nagród na festiwalach w Polsce i za granicą. Jest autorem wydanej w 2002 r. autobiograficznej książki „10 000 dni filmowej podroży”. W 2015 r. uzyskał tytuł doktora sztuk pięknych na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 2012 r. otrzymał Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” nadany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2015 r. Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski nadany przez Prezydenta RP „za wybitne zasługi dla kultury narodowej”.

JACEK RAGINIS-KRÓLIKIEWICZ – reżyser, scenarzysta, autor słuchowisk radiowych i dziennikarz Programu 1 Polskiego Radia. Absolwent historii KUL i PWSFTiTv w Łodzi. Autor cyklu radiowego i telewizyjnego „Widzialne i Niewidzialne” oraz serii reportaży historycznych „Labirynt historii” w radiowej Jedynce. Na co dzień reżyser cyklu „Ocaleni” poświęconego tematyce trzeźwości i profilaktyce uzależnień. Twórca seriali paradokumentalnych, scripted-docu, m.in. „Dlaczego ja?”, „Trudne sprawy”, „Dzień, ktory zmienił moje życie”. 


W 2007 r. rozpoczął współpracę z Teatrem Telewizji. Początkowo jako drugi reżyser pracował nad „Aferą mięsną” z Januszem Dymkiem, z którym w 2008 r. napisał scenariusz do spektaklu „Prezent dla towarzysza Edwarda G.”, a następnie wyreżyserował autorski spektakl „Mord założycielski”. Kolejny jego spektakl, „Inspekcja” z 2018 r., został nagrodzony Grand Prix na Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2018”. Syn wybitnego reżysera Grzegorza Królikiewicza.

WOJCIECH NOWAK – scenarzysta, reżyser filmowy i telewizyjny. Absolwent filologii polskiej na UJ w Krakowie (1982) i Wydziału Reżyserii PWSFTviT w Łodzi (1986). Członek Polskiej Akademii Filmowej. Debiutował filmem fabularnym „Śmierć dziecioroba” (1990), za który zdobył nagrodę za reżyserię na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Reżyser seriali telewizyjnych „Rodzina zastępcza” i „Ojciec Mateusz”. 


W Teatrze Telewizji wyreżyserował m.in. „Mężczyznę” (1991), „Małkę Szwarcenkopf” (1994) i „Kobietę bez skazy” (1995) G. Zapolskiej, „Wielkiego człowieka do małych interesów” A.Fredry (1995), „Drzewa umierają stojąc” A. Casony (1996), „Golden Joe” E. Schmitta (2000), „Stygmatyczkę” G. Łoszewskiego (2007; przedstawienie otrzymało w 2008 r. Grand Prix za reżyserię na „Dwóch Teatrach”), „Napis” G. Silbleyrasa (2009), „Dolinę nicości” B. Wildsteina (2010), „Zaręczyny” W. Tomczyka (2015), „Wojnę, moją miłość” D. Rettingera (2017).

MICHAŁ KOTAŃSKI – reżyser teatralny. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST. Od 2015 r. jest dyrektorem Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Był asystentem wybitnych twórców, m.in. Andrzeja Wajdy, Jerzego Jarockiego i Krystiana Lupy. W 2003 r. zadebiutował w Starym Teatrze w Krakowie spektaklem „Polaroidy” M. Ravenhilla. Wyreżyserował ponad dwadzieścia spektakli – od sztuk kameralnych, po wieloobsadowe inscenizacje na dużych scenach, m.in. „Komendianta” T. Bernharda w toruńskim Teatrze im. W. Horzycy (2005), „Językami mówić będą” A. Bovella w Narodowym Starym Teatrze (2006), „Przed odejściem w stan spoczynku” T. Bernhardta w warszawskim Teatrze Studio (2010), „Układ” E. Kazana w krakowskim Teatrze Bagatela (2013), „Don Juana” Moliera w Teatrze im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze (2013), „Świętoszka” Moliera w Teatrze im. S. Jaracza w Olsztynie (2015), „Krzyżaków” H. Sienkiewicza w Teatrze im. W. Horzycy (2016). 


Dla Teatru Polskiego Radia zrealizował dwa słuchowiska: „Zapach czekolady” R. Paczochy i „Burmistrza” M. Sikorskiej-Miszczuk. W 2017 r. jego kolejny spektakl, „Dzieje grzechu” wg S. Żeromskiego, został zrealizowany dla TVP Kultura.